Gyproc Trophy 2013: RIJKSMUSEUM een onbetwistbaar topstuk

12 april 2013 Rijksmuseum

Kwakman Afbouw Volendam dient Rijksmuseum in voor de Gyproc Trophy 2013.

Wat valt er eigenlijk nog te zeggen over de verbouwing van het Rijksmuseum? Het door de architecten Antonio Cruz en Antonio Ortiz gemaakte ontwerp van de verbouwing is de afgelopen tijd overladen met lovende recencies in de media. En terecht! Het oorspronkelijk uit 1885 stammende ontwerp van Pierre Cuypers is in ere en volle glorie hersteld.

Projectomschrijving
Nederland mag en kan weer trots zijn op haar meesterwerk onder de Nederlandse musea. Niet voor niets is de verbouwing tevens genomineerd voor de Gulden Feniks; de prestigieuze prjis die 'zich exclusief richt op het hergebruik van de bestaande gebouw voorraad', zoals op de website wordt genoemd.

Ondubbelzinnig en met recht dus een monumentale verbouwing met een aan bijna 7 voetbalvelden tellende totale oppervlakte. En een die uiteraard niet zonder slag of stoot van de grond is gekomen. Maar de toewijding, en vasthoudendheid van alle betrokken vakmensen zal een groot deel van de eeuwigheid overleven en daarmee de inspanning ruimschoots compenseren.

En zoals het Rijksmuseum onze cultuur en geschiedenis conserveert is de verbouwing een kunststukje op zich, welke een blijvend onderdeel zal zijn van diezelfde cultuur en geschiedenis die gekoesterd dient te worden.

Uitdaging
Een project van zoveel nationaal belang, eeuwigheidswaarde, majestueus voorkomen en diversiteit vraagt om het hoogste kwaliteitsniveau in de markt verkrijgbaar. Kwakman Afbouw Volendam is deze uitdaging aangegaan in bouwteamverband met aannemer JP van Eesteren. Jarenlange voorbereiding en ontwikkeling hebben geleid tot de productie en vlekkeloze realisatie van misschien wel het meest imponerende renovatieproject in de afgelopen decennia.
De ruime inzetbaarheid en kennisniveau van Kwakman Afbouw Volendam is ten volle benut en is in het gehele gebouw terug te vinden tot in de kleinste details. Zo kennen álle wanden, recht én rond, alle togen, ongeacht materiaalafwerking dezelfde subtiele verspringing in de plint. Ook de uit MetalStud opgetrokken kolommen lijken als het ware te zweven door diezelfde geraffineerde plint.

Verder zijn er 6 meter hoge voorzetwanden geplaatst met slechts een dikte van 50 mm. In het Aziatisch Paviljoen zijn o.a. leuningen en 'zwevende' schuifdeuren in de MetalStud wanden verwerkt. De hier tevens aanwezige vitrines zijn door ons gerealiseerd middels een opvallende combinatie van hout, MetalStud, gips en glas. In de metershoge trappenhuis wanden vindt men de typerende en steeds terugkerende verdiepte leuningen terug. De kapconstructie is door Kwakman Afbouw voorzien van brandwerende bekleding en alle schilderijen hangen verstild voor akoestische beplating welke onzichtbaar in de wanden is verwerkt. Van de kelder tot aan de kapconstructie; Kwakman Afbouw heeft middels een veelvoud aan producten en op verscheidene locaties met meer dan 100 vakmensen haar signatuur op dit doek weten te zetten.

Een feilloze afwerking, waar als het goed is nu juist niets van terug te zien is. En de ware afbouwkunstenaar herkent dáár nu juist de werkelijke hand van de meester.

Een onbetwistbaar topstuk
Een project zoals 'ons' Rijksmuseum is een klasse apart en vereist een onberispelijke aanpak en even smetteloos resultaat. Trots en blij zijn we met het vertrouwen van aannemer JP van Eesteren met de keuze voor Kwakman Afbouw Volendam. Nog meer vereerd zijn we met het glansrijke eindresultaat welke we hebben weten te bereiken. Misschien in het grote geheel een hele kleine bijdrage aan de geschiedenis en cultuur van Nederland maar voor onszelf een onbetwistbaar topstuk.


Rijksmuseum Bekijk foto's (8)