Nieuwe wegen die naar Amsterdam leiden: monteurs Kwakman de metro in

15 juli 2019

Nog niet zo lang gelden leek het voor monteurs in de bouw een no go: met het ov naar het werk. Want: gereedschap heb je niet bij de hand en we zijn het al zó lang gewend om vanuit het bouwbusje de bouwplaats op te stappen. Maar in de Amsterdamse binnenstad is het geen vanzelfsprekendheid dat er ruimte is voor een auto in een straal van een kilometer vanaf het werk. Bovendien zijn de parkeerkosten bespottelijk hoog.

Monteurs Kwakman de metro in

Kwakman probeert daar sinds kort anders mee om te gaan. We kochten voor een deel van ons personeel NS business cards waarmee in heel Amsterdam gereisd kan worden. Busjes worden aan de rand van de stad geparkeerd en de reis wordt vervolgd met de metro. Tot op heden bevalt dit heel goed. Zowel voor onze mensen als voor de portemonnee. 

Hoe scepsis omslaat in enthousiasme
Sinds april werkt Kwakman, in opdracht van BAM Regio Noordwest, aan de transformatie van de voormalige Kasbank, gesitueerd aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam. April was ook de maand waarin de extreem hoge parkeertarieven in Amsterdam van kracht werden. Een goed moment dus, voor nieuwe wegen die naar Amsterdam leiden. Omdat de Nieuwezijds Voorburgwal een buitengewoon lastige locatie is voor de aanvoer van bouwpersoneel en -materialen, mikte Kwakman op het openbaar vervoer. Een eerste pilot ging al gauw van start. Monteurs zagen in eerste instantie enorm op tegen de trial, maar snel bleek dat dit onterecht was. Wie het reizen met het openbaar vervoer in eerste instantie totaal niet zag zitten, ervaart nu hoe hoe prettig het eigenlijk is om vanuit de metro de werkplaats op te lopen. Er is geen irritatie meer over verloren tijd door het zoeken naar een parkeerplek. Sommige medewerkers willen nooit meer anders. 

Improductieve tijd woon-werkverkeer 
Of het voor ondernemers echt loont om met het ov naar binnenstedelijke projecten te reizen, maakt een simpel rekensommetje overduidelijk. Bj het project van de voormalige Kasbank zijn in de piektijd 20 mensen werkzaam. Gemiddeld rijdt deze groep elke dag met zeker 10 busjes de stad in en zoekt een half uur tot drie kwartier (improductieve tijd) naar een parkeerplek in de buurt. Tel daarbij op het parkeertarief van euro 45,- per dag, per auto, plus de kosten voor een tank brandstof en je komt uit op schrikbarende bedragen. Zonde!

Standaard voor de toekomst?
Kwakman is nog lang niet zo ver dat alle binnenstedelijke projecten op deze manier benaderd kunnen worden, maar tot dusver is de huidige pilot meer dan geslaagd. Alleen al het feit dat onze mensen anders zijn gaan denken over nieuwe methoden, is al pure winst. 

Denkt u er ook over om het bouwbusje te laten staan, maar hannest u met de vraag waar u uw gereedschap laat? Bouwlocker, een handig verplaatsbare opslagunit voor de bouwplaats, biedt perspectief en geeft letterlijk ruimte. Proberen? www.bouwlocker.nl