Kalverpassage

Winkelcentrum ‘De Kalvertoren' is na ruim 20 jaar grondig vernieuwd. Eigenaar Kroonenberg Groep wilde het winkelcentrum aan de Kalverstraat meer deel uit laten maken van de omgeving en een prominentere plek geven in het straatbeeld. It’s all in the name; Kalvertoren wordt Kalverpassage.

Kroonberg Groep ging daarbij niet over één nacht ijs; de door hen vereiste maatregelen om het winkelcentrum nieuw elan te geven liegen er niet om. Een compleet nieuwe entree die meer openheid creëert en zo het winkelende publiek vanuit de Kalverstraat als vanzelf naar binnen leidt. In het centrum wordt die openheid voortgezet middels een geheel herziene winkelstructuur. Er bevinden zich geen shops meer op de etage; de ondernemers op de begane grond kregen zelf een eigen verdieping of werden dubbel zo hoog.

Gebogen vormen
Om meer mensen naar binnen te leiden én te houden zijn alle obstakels letterlijk uit de weg geruimd. De nieuwe Kalverpassage is een samenspel geworden van ronde vormen en gebogen lijnen. Bijna nergens is meer een hoek of anderzijds obstakel waar te nemen.

Technische uitdaging
De compleet nieuwe uitstraling bracht een aantal technisch interessante uitdagingen met zich mee, waaronder getoogde akoestische plafonds, ronde winkelpuien, ronde kolombekledingen en gebogen lichtlijnen.

Locatie:
Amsterdam Oplevering:
2017 Opdrachtgever:
BAM
Kalverpassage Bekijk foto's (2)